Sådan bliver DIN butik klar til BLACK FRIDAY

Den amerikanske handelsdag Black Friday har efterhånden fået godt tag i danskerne. I 2013 indførte nogle få danske webshops konceptet, og i 2014 fulgte flere butikker efter. I 2015 og igen i 2016 slog Black Friday rekord, hvor der herhjemme blev handlet for over to milliarder kroner, og dermed blev dagen den største shoppingdag nogensinde i Danmark. Alt tyder på, at det bliver lige så vildt i år! Men er din virksomhed klar til Black Friday? Vi giver dig fem idéer til, hvordan du som webshop- eller butiksejer kan forberede dig til Black Friday og give dine kunder en god købsoplevelse.

raad top
raad 1

Sørg for den rigtige emballage

Selvom det ”bare” er emballage, så betyder indpakningen af din forsendelse alligevel en del for kundens oplevelse. Lige meget om man bestiller en støvsuger eller et par nye bukser, så giver det ikke en specielt god købsoplevelse at modtage sine ting i en alt for stor papkasse fyldt ud med gamle aviser eller noget andet tilfældigt. Er du webshopejer, er det derfor en god idé at sørge for at få købt rigeligt af den rigtige emballage og pakkefyld, så du ikke løber tør på Black Friday.

raad 2

Giv kunderne en festlig oplevelse

Black Friday skal forstås som en festlig dag, hvor webshops, butikker og shoppingcentre kickstarter julesalget med gode tilbud og længere åbningstider. Er du butiksejer bør du derfor overveje, hvordan du kan give kunderne en ekstra god oplevelse, når de handler ved dig. Du kunne f.eks. stille en skål med festligt indpakkede chokolader frem, eller du kunne servere en kop kaffe – eller måske ligefrem et glas mouserende vin. Se udvalget af engangskopper og engangsglas.

raad 3

Overrask dine kunder

Har du ikke en fysisk butik så overvej i stedet, hvordan du kan overraske dine kunder med f.eks. en lille gave i deres forsendelse. Det kunne være et stykke lækker chokolade, en lille pose sort lakrids eller måske en rabatkupon til deres næste køb.

raad 4

Indpakning

Rigtig mange mennesker benytter Black Friday til at få købt nogle julegaver til en god pris. Er du butiksejer, er det derfor en god idé at overveje at lave en særlig kasse for dem, der skal have pakket deres ting ind. Og er du webshopejer kunne du måske overveje at tilbyde indpakning i anledning af Black Friday.

raad 5

Tænk på mersalg

Overvej om du kan tilbyde kunderne flere, relaterede produkter, som kunne være interessante for dem, så kunderne opfatter det som en ekstra service fra dig. Er du webshopejer kan du også benytte lejligheden til at lægge f.eks. små flyers i forsendelserne med info om kommende nyheder og forslag til andre produkter, som kunden måske efterfølgende kunne finde interessante.