10 gode tips til en sundere arbejdsdag

Senest opdateret 07. august 2019

En sundere arbejdsdag

Kunne du også godt tænke dig færre sygedage, større arbejdsglæde og generelt at være mere effektiv på dit job? Men hvordan får man tid til at komme op af kontorstolen og få gang i kroppen, når arbejdet hober sig op, og du i forvejen kæmper for at overholde dine deadlines? Vi har samlet 10 gode råd til at booste din sundhed på arbejdspladsen.

1. Stand-up challenge

Kom op og stå – hver dag. Du bestemmer selv, hvor meget og hvor længe. Vi anbefaler at du starter med at stå op 3x30 minutter om dagen. Sæt en alarm og kør dit hæve-sænkebord op, når alarmen ringer.

2. Gå en tur, når du taler i telefon

Det bedste råd mod ledsmerter er at komme op af stolen, så ofte så muligt. Telefonsamtaler er en rigtig god mulighed for at stå op eller endda gå en lille tur.

3. Lav noget sjovt og aktivt med kollegerne

Arranger en bordtennis- eller bordfodboldturnering på kontoret, og brug 10 minutter dagligt på at dyste mod dine kolleger. Du får (måske) pulsen op og nogle gode grin, der er med til at øge din arbejdsglæde.

4. Cykel eller løb på arbejde

Undgå at transporttid bliver spildtid. Udnyt din vej til arbejde og tag cyklen eller hop i løbetøjet. Du kan også kombinere det, så du fx cykler ud og løber hjem og så gør det omvendt dagen efter. (Læs om 6 gode grunde til at cykle på arbejde).

5. Hold et stabilt blodsukker

Hvis du arbejder 8 timer dagligt er det ikke altid nok kun at have mad til frokost med. Måske har du også brug for lidt formiddags- eller eftermiddagsmad. Hav en stor sund madpakke med, som du kan dele ud over dagen. Så du ikke går sukkerkold og forfalder til fødselsdagskagen på kontoret eller går i slikskuffen.

6. Lav små træningspas i løbet af dagen

Køb nogle træningselastikker og få inspiration her til hvilke øvelser du let og hurtigt kan lave på kontoret

7. Tal fremfor at skrive

Rejs dig fra stolen og gå hen til dine kollegaer i stedet for at send mails. Det er i også mere tidsbesparende i længden, da det hurtigt kan blive en længere mailkorrespondance.

8. Gå en tur i dine pauser

Man kan ofte forfalde til at bruge sine pauser foran computeren på kontoret. Men forsøg i stedet at gå en lille tur mindst en gang om dagen.

9. Undgå museskader

Vi anbefaler en RollerMouse, hvis du vil undgå museskader. En god idé kan også være at anskaffe sig en håndledsstøtte til både musen og tastaturet. (Læs vores guide til RollerMouse)

10. Vælg den rigtige kontorstol

Det er essentielt for din sundhed at du sidder korrekt. Derfor har det stor betydning, hvilken kontorstol du vælger, og især at du indstiller den korrekt. (Se vores guide til kontorstole her.)