• Fri fragt over 799 kr. ekskl. moms
  •  |  Dag til dag-levering
  •  | Trustpilot
CSR  |  Omtanke  |  Kundeservice 

Gode tips til indretning af kontoret

Hero_kontor
Uanset hvor man arbejder, så er indretning af arbejdspladsen afgørende for, hvordan medarbejderne trives, og dermed hvordan de præsterer. Triste vægge, dårligt arbejdslys og måske tilmed lyde og støj, der distraherer, gør bestemt ikke noget godt for arbejdsmiljøet. Læs med og få tips til indretning af et kontor, som du rent faktisk har lyst til at arbejde i.

Hvorfor er indretning af kontoret vigtigt?

Vi bruger meget af dagen på kontoret. Derfor er det vigtigt at have mennesker og behov i fokus, når alt fra kontor, mødelokale, reception og kantine skal indrettes. Netop særligt kontoret, som gerne skal være et sted, hvor du og dine kolleger kan lide at være, og som har de funktioner, I har behov for i arbejdet.

Indretningen påvirker altså medarbejderne, men med den optimale kontorindretning får du et godt arbejdsmiljø, der:

  • løfter arbejdsglæden
  • fremmer trivslen
  • øger effektiviteten
  • giver de bedste rammer for sparring, samarbejde og vidensdeling
  • understøtter god ergonomi foran skærmen.

3 tips til indretning af kontoret

Kontorindretning er vigtigt og helt essentielt for at skabe en velfungerende arbejdsplads. Men det kan være en udfordring at indrette et kontor, der tilgodeser alle medarbejdere. Herunder har Lomax’ indretningskonsulenter tre tips til, hvordan du skaber den optimale indretning af arbejdspladsen.

Godt arbejdslys

Et godt arbejdslys er afgørende for en effektiv arbejdsdag og for at undgå trætte øjne og hovedpine. Den bedste belysning opnår du ved at kombinere en gode lamper og belysning i lokalet, f.eks. med en god arbejdslampe, som giver et koncentreret lys på bordet.

Hvis arbejdet foregår på en skærm, er det i øvrigt en god idé at placere arbejdsstationerne lidt væk fra vinduerne i lokalet for at undgå genskær fra sollys udefra. Hvis det ikke kan undgås at sidde tæt på vinduerne, bør arbejdsstationerne placeres parallelt med vinduerne for at undgå gener fra lyset.

Belysning
Akustik

God akustik

Med moderne storrumskontorer er god akustik blevet en vigtig del af indretningen. Lyde og støj distraherer ofte i en sådan grad, at arbejdet går næsten helt i stå. Her kan skærmvægge, bordskærme og akustikplader være en rigtig god løsning, men også planter kan have en afskærmende effekt, samtidig med at de er dekorative i rummet og renser luften. 

Udfordringer med akustikken kan dog ikke nødvendigvis bekæmpes helt vha. lyddæmpende produkter, og en anden god løsning kan derfor være at skabe små private koncentrationszoner eller rum i rum til fordybelse, fortrolige samtaler eller andre situationer, der kræver, at man kan være sig selv.

Se hvilken forskel god akustik har gjort for softwarevirksomheden AgroVision.

Funktionel og fleksibel indretning

Rigtig mange virksomheder oplever udfordringer med pladsmangel og har brug for en højere grad af fleksibilitet i indretningen. Det kan derfor være en rigtig god idé at indrette mere funktionelt, så kontoret kan opfylde flere forskellige behov.

Måske kan det også være nødvendigt at overveje, om medarbejderne skal have faste pladser, eller om der er behov for at indrette forskellige arbejdsstationer, som de kan skifte mellem fra dag til dag. Flyverpladser kan være med til at give et dynamisk og fleksibelt kontor, hvor medarbejderne hver dag kan sætte sig i et miljø, som understøtter dagens opgaver.

Fleksibel

Hvilke funktioner skal et kontor udfylde?

Den moderne arbejdsplads er bygget op omkring samarbejde og sparring. Derfor skal kontoret understøtte de måder, vi arbejder på.

Ved at opdele kontoret i zoner med forskellige funktioner, kan du hjælpe medarbejderne med at nå alt det, de skal i løbet af en arbejdsdag. Der skal både være plads til at holde korte møder, hvor hver medarbejder står op og rapporterer om dagens opgaver og evt. forhindringer, og plads til at arbejde fokuseret og uforstyrret ved skrivebordet.

Hvis der er plads, er det en god idé med et lille område til afslapning og fordybelse, hvor medarbejderne kan sætte sig ned og tale privat.

Hvad har du brug for til indretning af kontoret?

Ethvert kontor består af en række fundamentale ting, som et funktionelt skrivebord, en god kontorstol og opbevaring til løse papirer. På skrivebordet skal der være plads til alt det, du har brug for til en effektiv arbejdsdag, som computer, tastatur, mus, notesbog m.m. Derudover skal der være tilstrækkelig med belysning i rummet og passende belysning på arbejdsstationen.

Du bør også have en tavle til at skabe et nemt overblik over arbejdsdagen eller til at visualisere dine tanker og idéer. Samtidig er det vigtigt at tilføje dekoration til indretningen, f.eks. planter og malerier, for at skabe liv i lokalerne, øge den gode stemning og fremme medarbejdernes kreativitet.

Alt til kontorarbejdspladsen

Trends indenfor kontorindretning

Ligesom i resten af samfundet, fylder måden vi indretter virksomheder på mere og mere - og særligt hvilke materialer vi indretter med.

Genbrug, holdbare valg og mere ansvarligt producerede materialer har mange fordele, både for mennesker og miljøet. Derfor ses den tiltagende trend hos både virksomheder og i samfundet, at kontormøblerne vi benytter sætter mindst muligt aftryk på miljøet, kommer fra ansvarligt skovdrift eller er produceret i et godt og sikkert arbejdsmiljø.

I Lomax’ Omtanke-univers finder du samtlige certificerede produkter i vores sortiment.

Køb certificerede produkter

Trends_omtanke

Hvorfor skal jeg vælge Lomax?

Som totalleverandør rådgiver vores team i alle typer af indretningsopgaver, så din virksomhed får en professionel og funktionel indretningsløsning, der passer til jeres behov.

Konkret hjælper vi dig og din virksomhed med:

  • Rådgivning, planlægning og skitsering af indretningsløsninger ud fra jeres behov.
  • Udarbejdelse af gratis 3D-tegninger samt justeringer på baggrund af jeres feedback.
  • Bestilling af de rette indretningsløsninger hos vores leverandører.
  • Levering og montering af indretning, når det passer jer.
Der er sket en fejl!

Tak for din henvendelse - vi vender snart tilbage!

Navn skal udfyldes.
Skriv venligst den korrekte e-mail.
Feltet skal udfyldes korrekt.
×

Ofte stillede spørgsmål om indretning af arbejdsplads

Hvad koster indretning af kontor?

Hos Lomax kan du få en komplet kontorarbejdsplads fra omkring 5.000 kr. ekskl. moms. Prisen på kontorindretning varierer dog og afhænger af din virksomheds behov og ønsker.

Hvor meget plads skal en medarbejder have på et kontor?

Ifølge Arbejdstilsynet skal der være så meget plads, at arbejdet kan foregå forsvarligt. Normalt skal der være en arbejdshøjde på 2,5 meter, og gulvarealet skal som minimum være 7 m2 pr. ansat. Men ud fra et arbejdsmiljøhensyn bør det være omkring 10-12 m2 pr. ansat. Derudover skal der være 12 m3 luft i arbejdsrummet pr. ansat.

Hvilke krav stilles der til indretning af et lager?

Indretning af lageret skal leve op til en række krav, regler og sikkerhedsforordninger, der er fastlagt i bygningsreglementet, i EN-standarder, fra Arbejdstilsynet og i Arbejdsmiljøloven.

Hvordan indretter man et hjemmekontor?

Indret dit hjemmekontor efter dine arbejdsopgaver og behov. Hvis du sidder hele dagen ved dit skrivebord, er det en god idé at investere i et hæve-/sænkebord, en ergonomisk kontorstol og et godt arbejdslys, så du kan arbejde effektivt og komfortabelt på hjemmekontoret.

Få tips til, hvordan du indretter et effektivt og komfortabelt hjemmekontor.

Hvad skal man bruge på et kontor?

Ethvert kontor består af en række fundamentale ting, som skrivebord, kontorstol og opbevaring. På skrivebordet skal der være plads til alt det, du har brug for til en effektiv arbejdsdag, som computer, tastatur, mus, notesbog m.m. Derudover skal der være tilstrækkelig med belysning i rummet og passende belysning på arbejdsstationen.