• Fri fragt over 800 kr. ekskl. moms
  • /  Dag til dag-levering
  • Trustpilot

Får du en flad bagdel af at sidde ned?

Senest opdateret 10. februar 2022

Ansat sidder og arbejder på kontor
Har du stillesiddende arbejde og til tider kigget dig selv i spejlet og tænkt, om din bagdel er blevet fladere på grund af det? Vi tilbringer de fleste af vores vågne timer siddende – lige fra alle timerne på kontorstolen til sofaen derhjemme efter fyraften, men er det overhovedet muligt at sidde sin bagdel flad? Find ud af om myten holder.

Kan du sidde din bagdel flad?

Kontorstolen kan være rar at sidde i, så selvom du måske tror, at du har siddet din bagdel flad, kan det heldigvis ikke lade sig gøre. Til gengæld afhænger formen på din bagdel af dine gener, fedt og muskler. Så har alle de stillesiddende timer påvirket din bagdel, er det fordi, du ikke bruger dine muskler i ballerne.

Når du ikke aktiverer dine muskler, vil kroppen helt automatisk lade musklerne blive mindre. Den ser ingen grund til, hvorfor du skal slæbe rundt på muskler, som du alligevel ikke bruger. Ud fra din krops sundhed, er det desværre ikke et godt tegn, hvis din bagdel er blevet fladere, og dine baller kun fungerer som indbyggede puder i kontorstolen.

Bagdel på person der sidder ned
Målebånd rundt om æble

Din bagdel kan blive stor

For dig, der sidder meget ned og ønsker en fyldig og rund numse, er der delvis godt nyt. Et nyt studie viser, at din bagdel faktisk også kan vokse, hvis du sidder meget ned. De områder på kroppen, som vi udsætter for pres, når vi sidder ned, producerer 50 % mere fedt end andre områder på kroppen. Dette går i høj grad ud over bagdelen.

Så myten holder ikke. Mængden af den tid, du sidder ned, har ikke nogen direkte forbindelse til, hvor flad din bagdel er. Til gengæld kan dine muskler i ballerne blive slappe, og din bagdel kan blive større af alle timerne på kontorstolen og sofaen derhjemme. Alt taget i betragtning er det altså vigtigt, at du holder musklerne i bagdelen ved lige.

3 gode råd til at holde den flade bagdel på afstand

Vil du undgå inaktive muskler i bagdelen og holde dig i gang ved lange dage foran computeren, har vi samlet nogle tips til, hvordan du holder musklerne i bagdelen ved lige:

  1. Lav squats. Hvis du kun skal lave en øvelse, er denne altafgørende og virkelig effektiv. Stå med fødderne i gulvet og gå helt ned i hug flere gange. Jo dybere du kommer ned i hug, jo mere bliver ballerne strakt ud og aktiveret helt fra bunden.

  2. Stil dig op. Har du et hæve-/sænkebord, er der ingen undskyldning for ikke at rejse dig op. Start med korte intervaller og gør dem stille og roligt længere. Hæv eventuelt dit bord hver hele time eller under møder, eller sæt en timer på mobilen for nemmere at huske det. Husk, at det stadig er vigtigt at bevæge dig, så gå gerne en lille tur efter frokost, så du ikke står det samme sted i otte timer.

  3. Sid rigtigt. Pas på, at du ikke sidder og falder sammen foran skærmen. Ret dig op, sænk skuldrene, træk hagen tilbage og sug navlen ind. Det er godt for både din ryg, lænd og bagdel.

Relaterede artikler