• Fri fragt over 800 kr. ekskl. moms
  • /  Dag til dag-levering
  • Trustpilot
CSR  |  Kundeservice 

10 gode tips til en sundere arbejdsdag

Senest opdateret 30. november 2021

To kolleger går og snakker på arbejdspladsen
Dårlige vaner findes der masser af, og vi har dem alle sammen. Måske sidder du for meget ned og står for lidt op, drikker for meget kaffe eller glemmer at holde pauser i løbet af arbejdsdagen? Men hvordan bytter du de usunde vaner ud med sunde vaner, der booster og aktiverer din krop og dit hoved? Læs med og få 10 gode og simple tips til en sundere arbejdsdag.
 

Stå mere op

I gennemsnit sidder vi danskere ned i helt op til 12 timer om dagen, men ved at stå op minimum to timer dagligt, øges din forbrænding og sundhed faktisk markant.

Derfor er et simpelt tip at komme op og stå ved skrivebordet – hver dag. Sæt f.eks. alarmen på din mobil til at ringe hver 2. time, så du får rejst og rørt dig.

 

Mandlige kollega står op og arbejder
Person fylder vand på flaske

Drik vand

Væskebalancen er vigtigere end mange tror, og påvirker bl.a. din effektivitet og koncentrationsevne. Hav derfor altid et glas vand eller en vandflaske stående ved din plads, og fyld det op, når du har tømt det.

Faktisk bør et voksent menneske drikke ca. 1/3 deciliter af egen kropsvægt pr. dag – så vejer du f.eks. 60 kg., så svarer det til ca. 2 liter vand. Bliv klogere på om du drikker vand nok i løbet af dagen her.

 

Gå flere ture

Et simpelt greb til at få rørt kroppen mere løbet af dagen er gennem aktiv samtale, f.eks. ved at tale i telefon eller ved at holde møder stående og gående.

Foreslå f.eks. dine kolleger at de daglige statusmøder afholdes omkring kaffemaskinen, tag høretelefoner i ørerne og gå en tur når du taler i telefon, eller hiv en kollega med på en walk and talk næste gang I skal brainstorme.

Person med telefon i videoopkald
Person med kop i hænder tager pause udenfor

Husk at holde pauser

Pauser skal prioriteres, det gælder for os alle. Din krop og dit hoved har ganske enkelt brug for pauser i løbet af dagen, så du kan genoplade de fysiske og mentale batterier – derfor skal du også prioritere dine pauser, både de små og store.

Benyt dig af f.eks. af mikropauser, som er små koncentrations- og træningspauser, der giver dig mulighed for at komme væk fra skærmen og samtidig hjælper dig med, at få rørt kroppen via små træningsøvelser.

 

Dyrk fællesskabet med kollegerne

Socialt samvær med kollegerne har direkte indflydelse på humøret, og øger arbejdsglæden, uanset om du arbejder hjemme eller sidder på kontoret.

Så prioriter og dyrk det sociale samvær. Tag dig tiden til en god snak med kollegerne, hør hvordan deres weekend gik og få et godt grin over en kop kaffe. Skift eventuelt rammer, så I mødes uden for arbejdspladsen, det kan også gøre noget godt for dynamikken, så alt ikke handler om arbejde.

 

Gode kollegaer taler og griner
Kollega strækker sig ved skrivebord

Lav små træningsøvelser

Vil du booste din sundhed er et godt tip at få pulsen op i løbet af arbejdsdagen, f.eks. ved brug af små træningsøvelser i hverdagen. Faktisk skal der ikke mere end 8-10 minutters moderat motion dagligt til at sætte blodcirkulationen i gang, og herved holde kroppen nogenlunde fit.

Mangler du inspiration til træningsøvelser, så får du her 10 gode øvelser du kan udføre på 10 minutter.

Spis en sund frokost

For mange af os ender frokost ofte i hurtige løsninger, så vi ikke får den nødvendige næring, og for nogle af os indtages maden jævnligt foran computerskærmen – men det dur ikke. Din krop har brug for ordentlig næring, og derfor skal du tage dig tiden til at spise en sund og lækker frokost.

Hav f.eks. noget frisk salat, lækre grøntsager og pålæg liggende i køleskabet eller tag rester med fra gårsdagens aftensmad – og hvis vejret tillader det, så spis frokosten udenfor og nyd det gode vejr.

En sund frokost
Cyklister på vejen

Cykl eller løb på arbejde

Det er ikke altid muligt at cykle eller løbe på arbejde, hvis du har langt til din arbejdsplads. Men hvis din arbejdsplads ligger i fornuftig afstand til dit hjem, så grib muligheden og cykl eller løb på arbejde bare en gang imellem.

Det øger din generelle sundhed og kondition, og er med til også at øge energiniveauet i hverdagen, booste humøret og forebygge en lang række sygdomme – nå ja, og så forbrænder det en pokkers masse kalorier.

Luft ud flere gange dagligt

Et godt indeklima er alfa og omega i hverdagen, og her er ren og frisk luft en nødvendighed – uanset om du arbejder på kontoret eller fra hjemmearbejdspladsen.

Gør det derfor til en god vane at udlufte kontoret flere gange dagligt, f.eks., når du møder ind eller står op, når du går til frokostpause og før du forlader arbejdspladsen. Overvej også, om det kunne være en idé med en luftrenser, som fjerner både støv og små partikler i luften, så luften føles dejlig frisk og ren.

Kvindelig kollega drikker kaffe ved åbent vindue
Kontorstol i hyggeligt kontorlandskab

Brug en ordentlig kontorstol

Kontorstolen har større betydning for din sundhed end du måske går og tror. Derfor kan du ikke undvære en ordentlig kontorstol, der giver dig den optimale ergonomiske arbejdsstilling og komfort.

Din kontorstol skal være ergonomisk og give dig mulighed for at variere dine arbejdsstillinger, da det forebygger en lang række gener og muskelskader, som ofte opstår, når du sidder ned og arbejder. Læs mere om hvad du skal være opmærksom på, når du vælger kontorstol.

Relaterede artikler