• Fri fragt over 800 kr. ekskl. moms
  • /  Dag til dag-levering  /  Nyhed - hjemmelevering
  • Trustpilot

Lomax er gået EM amok - Scor et kup

Lomax er gået EM amok - Scor et kup

To kolleger går og snakker på arbejdspladsen

10 gode tips til en sundere arbejdsdag

Dårlige vaner findes der masser af, og vi har dem alle sammen. Måske sidder du for meget ned og står for lidt op, drikker for meget kaffe eller glemmer at holde pauser i løbet af arbejdsdagen. Så hvordan bytter du de usunde vaner ud med sunde vaner, der booster og aktiverer din krop og dit hoved? Læs med og få 10 gode tips, som hjælper dig til at få en sundere arbejdsdag.

Senest opdateret 11. december 2020

1. Stå mere op

En god måde at booste din sundhed på, er ved at stå mere op i dagligdagen. I gennemsnit sidder vi danskere ned i helt op til 12 timer om dagen, men ved at stå op minimum to timer dagligt, øges din forbrænding og sundhed faktisk markant.

Så et simpelt tip er, kom op og stå ved skrivebordet – hver dag. Sæt f.eks. en alarm til at ringe flere gange i løbet af dagen, så du ikke glemmer at rejse dig.

2. Drik vand

Din væskebalance er vigtig for din effektivitet og koncentrationsevne, og derfor skal du huske at drikke vand. Hav derfor altid et glas vand eller en vandflaske stående ved din plads, og fyld det op, når du har tømt det.

Faktisk bør et voksent menneske drikke ca. 1/3 deciliter af egen kropsvægt pr. dag – så vejer du f.eks. 60 kg., så svarer det til ca. 2 liter vand. Hertil er en god tommelfingerregel dog altid, at du som minimum bør drikke til du ikke længere er tørstig. Bliv klogere på om du drikker vand nok i løbet af dagen her

3. Gå en tur, når du taler i telefon

Endnu en god måde, at komme mere op at stå på, er ved at tale i telefon og holde møder stående. Foreslå f.eks. at statusmødet bliver holdt stående omkring kaffemaskinen, tag dine høretelefoner i ørerne og gå en tur når du taler i telefon, eller hiv en kollega med på en walk and talk.

4. Husk at holde pauser

Din krop og dit hoved har brug for pauser i løbet af dagen, så du kan genoplade batterierne både fysisk og mentalt. Derfor skal du prioritere at holde dine pauser, og det gælder både de små og store pauser.

Benyt dig af f.eks. mikropauser, som er små koncentrations- og træningspauser, som giver dig mulighed for at komme væk fra skærmen og samtidig hjælper dig med, at få rørt kroppen via små træningsøvelser. Og det bedste ved mikropauser er, at de ikke kræver alverdens tid, så det er bare at komme i gang!

5. Lav noget sjovt eller aktivt med dine kolleger

Fællesskabsfølelsen er noget af det vigtigste for os alle, og det sociale samvær med kollegerne har direkte indflydelse på humøret og øger arbejdsglæden, uanset om du arbejder hjemme eller sidder på kontoret.

Så prioriter det sociale samvær, og tag dig tid til at snakke og grine med dine kolleger. Tag en kaffepause sammen med kollegerne eller udfordr teamet med et spil bordfodbold. 

6. Lav små træningsøvelser i løbet af dagen

Et sundhedstip der tager kegler er, at lave små træningsøvelser i hverdagen, så du får rørt kroppen, og får pulsen op. Faktisk er 8-10 minutters moderat motion dagligt nok til, at du sætter blodcirkulationen i gang og herved holder kroppen nogenlunde fit. du holder kroppen i gang.

Mangler du inspiration til de små træningsøvelser, så får du her 10 gode øvelser du kan udføre på 10 minutter.  

7. Spis en sund frokost

Mange af os kan være slemme til at spise foran computerskærmen eller helt glemme at spise, men din krop og dit hoved har brug for næring. Tag dig tiden til at spise en sund og lækker frokost, hav f.eks. noget frisk salat, lækre grøntsager og pålæg liggende i køleskabet – og hvis vejret tillader det, så spis frokosten udenfor og nyd det gode vejr.

8. Cykl eller løb på arbejde

Det er ingen hemmelighed, at motion er godt for sundheden, og derfor er der også masser af fordele ved at cykle eller løbe til arbejdspladsen. For det første øger det din generelle kondition, men det er bl.a. også med til at øge dit energiniveau i hverdagen, booste dit humør og forebygge en lang række sygdomme – og så forbrænder det en pokkers masse kalorier. 

9. Luft ud flere gange om dagen

Ren luft gør godt, uanset om du sidder på kontoret eller derhjemme. Faktisk kan man gå så langt som at sige, at et godt indeklima er alfa og omega, når du arbejder. 

Gør det derfor til en god vane at lufte ud flere gange dagligt, f.eks., når du møder ind, når du går til frokostpause og før du forlader arbejdspladsen. Overvej også, om det kunne være en idé med en luftrenser, som fjerner både støv og små partikler i luften, så luften føles dejlig frisk og ren. 

10. Vælg en ordentlig kontorstol

Din kontorstol har større betydning for din sundhed end du måske går og tror. Derfor har du også behov for en ordentlig kontorstol, som giver dig den optimale ergonomiske arbejdsstilling og komfort.

En god kontorstol giver dig nemlig mulighed for at variere dine arbejdsstillinger, og forebygger herved en lang række gener og muskelskader, som ofte opstår, når du sidder ned og arbejder. Er du i tvivl om hvad du skal være opmærksom på, når du skal vælge kontorstol, så læs artiklen her.