• Fri fragt over 800 kr. ekskl. moms
  • /  Dag til dag-levering
  • Trustpilot
CSR  |  Kundeservice 

Drikker du vand nok i løbet af dagen?

Senest opdateret 16. maj 2022

Vand
Uden mad og drikke, dur helten ikke. Men hvor meget vand bør du drikke i løbet af dagen, må vandet være med smag, og kan du egentlig drikke for meget? Læs med og bliv klogere på om du drikker vand nok i det daglige, og få 5 gode tips til hvordan du holder væskebalancen.
 

Tegn på væskemangel

Menneskekroppen består af cirka 60 % vand, og er afhængig af vand for at kunne fungere. Faktisk taber vores kroppe op mod én liter vand om dagen, og kommer der ikke vand tilbage i kroppen igen, opstår der ubalance i væskebalancen. Det betyder at kroppen dehydrerer, hvilket medfører en lang række ubehagelige gener. De mest almindelige tegn på væskemangel er:

  • Svimmelhed og hovedpine
  • Nedsat koncentrationsevne
  • Tørst og træthed
  • Mildt ubehag i kroppen
     
Netop derfor er det vigtigt at du opretholder en sund væskebalance, også på arbejdspladsen, hvor du yder. For jo større dehydrering, desto mere alvorlige gener kan medfølge – f.eks. kan blodtrykket falde drastisk da nyrefunktionen nedsættes, kramper kan opstå, og i nogle tilfælde besvimer man ganske enkelt.

Hvor meget bør du drikke

Ifølge Fødevarestyrelsens anbefalinger bør et normalt voksent menneske drikke mellem 1-1½ liter vand om dagen. Og er du fysisk aktiv eller sveder meget, f.eks. ved dyrkelse af motion og sport, har din krop behov for mere vand end normalt.

Derfor lyder en god tommelfingerregel sig også, at hvis du er tørstig, så drik vand. Hav derfor altid et glas vand eller en vandflaske stående, der hvor du arbejder. Og husk, at vand ikke indeholder kalorier, så du kan trygt drikke uden at være nervøs for figuren.

Person cykler på vej til arbejde med taske over skulder

Fyld op med drikkevarer til kontoret

Hvad må du drikke

En gammel myte lyder, at vi kun bør drikke vand, men det er ikke rigtigt. Selvom vand bør være den primære væskekilde, så kan dit daglige væskeindtag komme fra alverdens forskellige drikkevarer, blot så længe det ikke kommer fra alkohol.

F.eks. bidrager alt lige fra grøntsager og frugt til saft, kaffe, te, mælkeprodukter og meget andet, også til væskebalancen i kroppen. Modsat vand kan førnævnte drikkekilder dog indeholde få eller mange kalorier, så husk at være opmærksom på hvad du drikker, og ikke mindst mængderne af det du drikker.

Person arbejder ved bord med sløret kaffekop i baggrund
Person holder glas med vand op mellem fingrene

Kan du drikke for meget

Det korte svar er ja, man kan komme til at drikke for meget vand, men det sker ekstremt sjældent. Ved et for stort dagligt indtag af vand kan du risikere at få såkaldt vandforgiftning – en tilstand, hvor nyrerne ikke længere kan udskille urinen fra kroppen, og nyrerne herved tager skade grundet det store vandindtag.

Men bare rolig, der er ingen grund til bekymring. Vandforgiftning opstår kun, hvis du over en længere periode indtager op mod 4-5 liter vand på daglig basis. Så husk fortsat at drikke vand, særligt hvis du opholder dig i særligt varmt klima eller sveder mere end normalt.

Gode tips til at holde væskebalancen

Er du en af dem der glemmer at drikke vand i hverdagen, så fortvivl ikke. Vi har samlet en række gode tips, der hjælper dig til at holde væskebalancen i arbejdsdagen:

  • Fordel vand i glas af mindre portioner, og drik i løbet af dagen 
  • Hav en drikkeflaske stående ved din arbejdsstation
  • Drik når du er tørstig, og helst vand, men også kaffe, te, saft mm.
  • Husk at spise, frugt og grønt bidrager også til væskebalancen, f.eks. fra tomater og agurker
  • Drik ekstra vand, når det er varmt og når du er fysisk aktiv

Måske er du også interesseret i