• Fri fragt over 800 kr. ekskl. moms
  • /  Dag til dag-levering
  • Trustpilot
Mikropauser

Mikropauser - Bliv fokuseret og effektiv

Får du heller ikke prioriteret pauserne i løbet af dagen? Måske tænker du, at du ikke har tid til at holde pause, men det kunne ikke være mere forkert. Faktisk har du slet ikke tid til, ikke at holde pauser. For i en travl hverdag fyldt med møder, stramme deadlines og masser af indtryk, har din krop og dit hoved brug for at koble af, så du kan præstere. Og en god måde at koble af på, er ved at bruge mikropauser.

Senest opdateret 17. november 2020

Hvad er mikropauser

Mikropauser er små indlagte pusterum i løbet af arbejdsdagen, hvor du for et kort øjeblik trækker dig fysisk og mentalt væk fra arbejdet, og fokuserer på noget helt andet for at cleare tankerne. Og så er mikropauser blot en af mange gode arbejdsvaner, som du med fordel nemt og hurtigt kan benytte i din arbejdsdag. Typisk deler man faktisk mikropauserne op i to forskellige typer – koncentrationspausen og træningspausen.

Koncentrationspausen

Koncentrationspausen handler om at komme væk fra skærmen, f.eks. for at drikke et glas vand eller hente et stykke frugt. Det giver dig muligheden for at få et overblik over arbejdsdagen, så du igen kan fokusere på dine opgaver. Og så er koncentrationspausen også en god anledning til at overveje – hvad skal prioriteres nu, om der er noget du mangler eller har overset eller om du har brug for noget fra andre eller vice versa.

Træningspausen

Træningspausenderimod handler om at få blodcirkulationen i gang ved hjælp af enkle øvelser. Typisk tager en træningspause ikke mere end et minuts tid, men den er trods den korte tid med til at forebygge overbelastningsskader, som ofte opstår ved stillesiddende arbejde og fastlåste arbejdsstillinger. Ved jævnligt at holde træningspauser forebygger du f.eks. gener som træthed, ømhed og stivhed i musklerne samt hovedpine, som desværre ofte følger med kontor- og skærmarbejde.

Kom godt i gang med at holde mikropauser

Uanset om du sidder på kontor eller arbejder hjemme, så er både de små og store pauser i løbet af arbejdsdagen med til at give dig fornyet energi, og derfor skal du prioritere dem:

  • Vælg en eller to enkle øvelser, som du vil udføre dagligt.
  • Beslut hvor mange gange dagligt du vil udføre øvelserne, f.eks. tre gange på en arbejdsdag.
  • Sæt en alarm, så du bliver mindet om, at det er tid til at komme væk fra skærmen.

Selvom mikropauser ikke kræver alverden at udføre, så kan det alligevel være en udfordring at få dem udført på daglig basis. Derfor kan du med fordel kombinere øvelserne med disse 3 ergonomiske råd – det er en hurtig og nem måde, at komme i gang med de gode vaner.

5 idéer til gode mikropauser

Du kender det sikkert allerede fra din egen arbejdsdag. Nogle gange kan en kort pause væk fra en kompliceret opgave være dét, der gør, at du finder løsningen på problemet. 

Derfor har vi opstillet fem idéer til gode mikropauser, som giver dig et pusterum, og hjælper dig til at forblive fokuseret og effektiv: 

  • Stå op, når du taler i telefon – bruger du mobiltelefon så gå evt. rundt mens du taler.
  • Lav ingenting og lad hjernen vandre uden at fokusere på arbejdet - det er med til at cleare dit hoved på få minutter.
  • Sæt skraldespanden et stykke væk fra dit arbejdsbord, så du er nødt til at rejse dig, når noget skal smides ud.
  • Benyt et hæve-/sænkebord, så du kan stå op ved skrivebordet i løbet af dagen.
  • Tag en ‘walk and talk’ med din kollega i stedet for at sende en e-mail

Fælles for disse forslag er, at de giver din krop og dit hoved en tiltrængt pause. Og hvis de ikke virker for dig, så opfind dine egne eller find inspiration til nemme træningsøvelser her. Det vigtigste er, at du finder noget, som giver dig en pause fra arbejdet.