• Fri fragt over 800 kr. ekskl. moms
  • /  Dag til dag-levering
  • Trustpilot

Mikropauser - Bliv fokuseret og effektiv

Senest opdateret 29. marts 2022

Mikropauser
Mange af os både glemmer og nedprioriterer de små pauser i det daglige. I en travl og hektisk hverdag har både din krop og dit hoved brug for at koble af. Får du heller ikke prioriteret pauserne i løbet af dagen, så er en god måde at komme i gang, ved at benytte dig af såkaldte mikropauser. Men hvad er mikropauser egentlig, og hvordan kommer du i gang? Læs med og få gode råd til mikropauser, der giver dig fornyet fokus på jobbet.
 

Hvad er mikropauser

Mikropauser er små indlagte pusterum i løbet af arbejdsdagen, hvor du for et kort øjeblik trækker dig fysisk og mentalt væk fra arbejdet, og fokuserer på noget helt andet for at cleare tankerne. Typisk deler man mikropauser op i to forskellige typer – koncentrationspausen og træningspausen. Mikropauser er blot en af mange gode arbejdsvaner, du med fordel, nemt og hurtigt kan benytte i din arbejdsdag.

Koncentrationspausen – træk vejret

Koncentrationspausen handler om at komme væk fra skærmen, f.eks. for at drikke et glas vand eller hente et stykke frugt. Det giver dig muligheden for at få et overblik over arbejdsdagen, så du igen kan fokusere på dine opgaver.

Koncentrationspausen er samtidig også en god anledning til at gøre status på hvad der skal prioriteres lige nu eller i løbet af dagen. Ligeledes er det en mulighed for at gøre overvejelser, f.eks. om du har brug for noget fra andre før du går videre med arbejdsdagen eller vice versa.

Person fylder glas med vand under vandhane
Person udfører strækøvelser på fitnessbold foran skrivebord

Træningspausen – få pulsen op

Modsat koncentrationspausen, så handler træningspausen udelukkende om at få blodcirkulationen i gang ved hjælp af enkle træningsøvelser.

Typisk tager en træningspause ikke mere end et minuts tid, men den er trods den korte tid med til at forebygge overbelastningsskader, som ofte opstår ved stillesiddende arbejde og fastlåste arbejdsstillinger.

Ved jævnligt at holde træningspauser forebygger du f.eks. gener som træthed, ømhed og stivhed i musklerne samt hovedpine, som desværre ofte følger med kontor- og skærmarbejde.

Kom godt i gang med mikropauser

Det er nødvendigt med både små og store pauser i løbet af arbejdsdagen, så du kan forny energien uanset hvor du arbejder fra - så prioritér dine pauser:

  • Sæt en alarm, så du husker at komme væk fra skærmen i ny og næ
  • Vælg en eller to enkle øvelser du vil udføre dagligt
  • Beslut hvor mange gange dagligt du vil udføre øvelserne, f.eks. tre gange på en arbejdsdag

  • Selvom mikropauser ikke kræver alverden at udføre, så kan det stadig være en udfordring at få dem udført. Derfor kan du med fordel kombinere mikropauserne med disse 3 ergonomiske råd – det er en hurtig og nem måde, at komme i gang på.

    Person indstiller på ur med finger
    To mandlige kolleger står op og snakker foran skrivebord

    5 idéer til gode mikropauser

    En kort pause væk fra en kompliceret opgave kan nogle være løsningen på problemet. Derfor har vi opstillet fem idéer til mikropauser, der hjælper dig til at forblive fokuseret og effektiv:

  • Stå op, når du holder korte statusmøder, og gå rundt, når du taler i telefon
  • Luk øjnene, lav ingenting og lad hjernen vandre uden at fokusere på arbejdet - det er med til at cleare dit hoved på få minutter
  • Sæt skraldespanden et stykke væk fra dit arbejdsbord, så du er nødt til at rejse dig, når noget skal smides ud
  • Benyt et hæve-/sænkebord, så du kan stå op ved skrivebordet i løbet af dagen
  • Tag en ‘walk and talk’ med din kollega i stedet for at sende en e-mail
  • Måske er du også interesseret i