• Fri fragt over 800 kr. ekskl. moms
  • /  Dag til dag-levering
  • Trustpilot
CSR  |  Kundeservice 

Skab tryghed på arbejdspladsen med god hygiejne

Senest opdateret 19. juli 2022

Kolleger snakker og smiler
Undersøgelser gennem de senere år viser, at følelsen af tryghed på arbejdspladsen også påvirkes af hygiejnegraden. Den gode hygiejne kommer dog ikke uden indsats. Så hvilke greb kan du som arbejdsgiver skrue på for at høje trygheden hos medarbejderne, og hvad kan du som ansat selv gøre for at skabe en mere hygiejnisk og tryg arbejdsdag? Læs med og få ekspertens råd til god hygiejne, og hvordan du kan sætte ind på din arbejdsplads.

God hygiejne er ”new normal” – ekspertens råd

I kølvandet på en global pandemi er behovet for god hygiejne blevet en fast og vigtig del af danskernes bevidsthed, også på arbejdspladsen. Faktisk har behovet vokset sig så stort, at god hygiejne er blevet ”new normal” – noget som alle arbejdsgivere har været, og stadig er nødt til, at tage seriøst. Sådan lyder det fra Lomax’ ekspert, Brian Christensen.

Ifølge ham har mange danske arbejdspladser været gode til at sætte fokus på netop hygiejnen. Netop derfor lyder ekspertens råd nu, at de hygiejniske hjælpemidler i højere grad tydeliggøres i arbejdsdagen, og samtidig gøres mere lettilgængelige på arbejdspladserne rundt om i landet.

Vask hænderne oftere

God hygiejne starter med grundig håndhygiejne, og med god grund. For bakterier samler sig overalt, også når du ikke lægger mærke til, og selvom rengøringen er i top – f.eks. hvis du ubevidst har rørt dig selv i ansigtet, når du benytter tastaturet på computeren eller klikker med musen osv.

Alligevel glemmer mange både at vaske og aftørre hænder i løbet af arbejdsdagen, og derfor er opfordringen simpel – vask hænder, vask dem ofte og vask dem altid med håndsæbe. Husk også en grundig aftørring af hænderne, særligt ifm. håndtering af f.eks. madvarer eller efter endt toiletbesøg.

Læs også Fødevarestyrelsens anbefalinger.

Person vasker hænder med sæbe under vandhane
Infografik om håndvask
Person benytter aftørringspapir fra dispenser

Benyt primært aftørringspapir

Hvad bør du egentlig bruge, når du skal tørre hænder efter at have vasket dem? Undersøgelser viser, at mekanisk aftørring, dvs. aftørring med papir, er mere hygiejnisk end håndtørrere, også kaldet air dryers.

Det skyldes bl.a., at air dryers spreder flere luftbårne bakterier end papir, og at bakterier trives bedre i det varme miljø håndtørreren afgiver. Derfor bør du primært benytte dig af aftørringspapir, når du har vasket hænder. Vælger du alligevel at benytte håndtørreren, så vælg en air dryer der udsender kold luft – det mindsker bakteriespredningen og væksten af bakterier.

Gør hjælpemidler lettilgængelige

Den bedste måde at nedsætte smitterisiko og undgå spredning af bakterier er gennem god hygiejne, og igen, særligt håndhygiejne. I en travl arbejdsdag er det dog ikke alle steder, at du eller kollegerne har mulighed for at vaske hænder.

Derfor opstiller mange virksomheder nu også hygiejniske hjælpe- og værnemidler rundt om på arbejdspladsen, som alternativ til håndvasken. På den måde bliver det lettere at opretholde den gode hygiejne, når du og dine kolleger f.eks. har adgang til håndsprit og engangshandsker, eller har mulighed for at benytte aftørringspapir og sprit- eller vådservietter.

Person med taske over skulder benytter dispenser med håndsprit
Person laver en kop kaffe ved kaffemaskinen

Sæt fokus på fællesområder

Bakterier trives omkring kontaktpunkter. Derfor vil der typisk samles flere bakterier der hvor mange mennesker stimler sammen i løbet af arbejdsdagen, f.eks. i køkkenet eller kantinen, ved kaffemaskinen og i mødelokalerne.

Her samles bakterierne typisk ved overfladen, f.eks. på displayet af kaffemaskinen, omkring bordpladen på køkkenbordet eller på dørhåndtaget til mødelokalet. Sørg derfor altid for, at der er opstillet dispensere med sprit og/eller aftørringspapir i og omkring fællesområderne, samt ved ind- og udgange fra lokaler og bygninger.

Alt til en hygiejnisk hverdag

Måske er du også interesseret i