Nyeste artikler
Hvad er arbejdsmiljø?
Begrebet arbejdsmiljø refererer til de fysiske og psykiske forhold, du som medarbejder oplever i dit arbejdsliv. Det omfatter en lang række forskellige faktorer, der alle sammen påvirker dig i dit arbejde, bevidst som ubevidst.
Her består de fysiske faktorer blandt andet af:
- ergonomi
- indeklima
- akustik / støj
- belysning
Mens de psykiske faktorer blandt andet består af:
- tillid og tryghed
- motivation
- sikkerhed
- socialt liv
- trivsel
Hvorfor er arbejdsmiløet vigtigt?
Et godt og sundt arbejdsmiljø spreder glæde blandt kollegerne, og påvirker arbejdspladsen positivt på en lang række forskellige parametre. Faktisk kan et godt miljø ofte måles meget nøje, hvis du er arbejdsgiver, da det typisk leder til:
- gladere medarbejdere
- større produktivitet
- færre sygedage
- mere loyale medarbejdere
Derfor er der også god grund til at investere i arbejdsmiljøet, og skabe en positiv, tryg og sikker arbejdsplads, hvor dine kolleger føler sig værdsatte, involverede og motiverede.
Hvad er arbejdsmiljøloven?
Arbejdsmiljøloven er en samling gældende regler, krav og retningslinjer, udarbejdet af Beskæftigelsesministeriet.
Loven skal sikre, at danske arbejdspladser opretholder sikre og sunde arbejdsforhold for deres medarbejdere. Disse krav omfatter bl.a. medarbejdernes sikkerhed, sundhed, helbred og trivsel på arbejdspladsen.
Vil du vide mere om arbejdsmiljøloven? Læs mere på Retsinformations hjemmeside her.
Hvem gælder arbejdsmiljøloven for?
Alle arbejdspladser i Danmark er underlagt arbejdsmiljøloven, uanset størrelse og branche. Med andre ord, har du en virksomhed eller organisation, så gælder arbejdsmiljøloven også for dig, uanset om du har job i butik, sidder på kontor eller foretrækker hjemmearbejde.
Hvilken rolle har en arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant spiller en central rolle, når du som virksomhed og arbejdsgiver skal sikre, at arbejdsmiljølovens bestemmelser også overholdes i en travl arbejdsdag.
Her fungerer repræsentanten typisk som bindeled mellem medarbejdere og ledelse, hvor de identificerer og adresserer aktuelle eller potentielle arbejdsmiljøproblemer, som du bør være opmærksom på.
Drømmer du om at blive arbejdsmiljørepræsentant, så læs mere om arbejdsmiljøuddannelse her.
Find alt til arbejdspladsen her
Hos Lomax forstår vi vigtigheden af, at du har de rette værktøjer og hjælpemidler til rådighed. Derfor tilbyder vi også et bredt udvalg af varer designet til at skabe et godt arbejdsmiljø og forbedre dagligdagen for dig og dine kolleger.
Uanset om du søger efter ergonomiske skriveborde, komfortable kontorstole, eller flotte støjdæmpende akustikløsninger, så finder du alt du skal bruge til at sprede glæde på arbejdspladsen hos os.
Skab et bedre ergonomisk arbejdsmiljø
Måden du sidder ned, står op og bevæger dig på i løbet af en almindelig arbejdsdag, har stor betydning for dit helbred, arbejdsglæde og ikke mindst arbejdsmiljøet på dit job. Derfor er det også vigtigt at sætte fokus på ergonomien i hverdagen, så du har de rette hjælpemidler og redskaber til rådighed.
Besøg vores inspirationsunivers om ergonomi her, og bliv klogere på hvordan du skaber en god ergonomisk arbejdsdag. Her får du vores eksperters gode råd om alt fra arbejdsstillinger og -teknikker til hvordan du får mere bevægelse i din hverdag, og forebygger typiske kontorskader.
Kom støj til livs med mødebokse
Larm, støj og manglende privatliv er en udfordring for ethvert arbejdsmiljø, og du kender helt sikkert selv følelsen af forstyrrende snak på kontoret, smartphones der bimler og bamler, og kolleger der afbryder dig i tide og utide.
Heldigvis kan du hurtigt komme det hele til livs med smarte og elegante møde- og telefonbokse, der både er støjdæmpende, lydtætte og kan placeres overalt i virksomheden. På den måde kan du skabe små miljøer på arbejdspladsen, hvor du og dine kolleger kan fordybe jer i arbejde, holde små pauser og snakke privat.
Bliv inspireret af vores kundecases
Der findes uendeligt mange fede indretningsløsninger, der både tilgodeser arbejdsmiljøet, og giver dig god akustik, behageligt indeklima og den helt rigtige temperatur i rummet, uden at gå på kompromis med smag og stil.
Se bare vores indretningscases her, og bliv inspireret af de flotte indretningsløsninger, som vi har hjulpet andre virksomheder med.
For husk det kun er fantasien der sætter grænser, når du indretter arbejdsplads, og heldigvis kan du nemt skabe organiske rum med alt fra lyd og lys til planter og møbler, også selvom det er på et støvet, gammelt kontor.
Få hjælp til indretning i din virksomhed
Har du brug for hjælp til indretningen af din virksomhed, så tøv ikke med at kontakte Lomax' indretningsteam.
Vores indretningsteam er specialiserede i kontorindretning, og hjælper mange danske virksomheder med indretningsløsninger, der forbedrer arbejdsmiljøet - og vi står også klar til at rådgive og hjælpe dig.
Bare udfyld kontaktformularen her, så bliver du kontaktet af en vores dygtige indretningskonsulenter.