• Fri fragt over 799 kr. ekskl. moms
  •  |  Dag til dag-levering
  •  | Trustpilot
CSR  |  Omtanke  |  Kundeservice 

Sådan dæmper du støj på kontoret

Senest opdateret 25. oktober 2023

Hvordan dæmper du støj på kontoret%3F Få svarene i vores artikel
Er du også træt af larm og støj på arbejdspladsen? Læs med og bliv klogere på hvordan du skaber et behageligt arbejdsmiljø med god akustik. Her får du også gode råd til hvordan du undgår forstyrrelser, og effektivt dæmper støj på kontoret med indretning og simple virkemidler.

Hvor meget støj må der være?

Når du eller dine kolleger udsættes for vedvarende støj på kontoret eller for meget støj generelt, kan være stressende både fysisk og psykisk. I svære tilfælde kan støj på arbejdspladsen dog gå fra blot at være generende til at være skadelig, hvilket kan føre til alvorlige forbigående, og endda permanente skader, som:

  • Overfølsomhed for lyd
  • øresusen og tinnitus
  • nedsat hørelse
  • permanent høretab

  • Derfor har din arbejdsgiver også pligt til at skærme dig bedst muligt fra støj på arbejdspladsen. Det er f.eks. et krav, at du har høreværn til rådighed, hvis det støjniveau du udsættes for overstiger 80 dB(A). Læs mere hos Arbejdstilsynet her.

    Kortlæg støj- og lydniveau

    Det kan være svært helt at undgå støj på kontoret, men der findes mange effektive måder at dæmpe støj i storrumskontorer på. En god idé er derfor at starte med at kortlægge hvordan det generelle lydniveau ser ud i virksomheden, og hvor dit støjniveau har de højeste spidsværdier.

    Det kan du gøre relativt simpelt med støjmålere, der måler kontorets støjniveau, så du får et overblik over præcis hvor og hvornår støjen er på sit højeste. Du kan endda bruge støjmålere der visualiserer, når støjniveauet går fra at være generende til at være skadelig for dig og dine kolleger.

    Støjmåler viser niveauet af støj
    Fleksibel kontorarbejdsplads i rummet

    Skab fleksible stillerum- og områder

    Støj i åbne kontorlandskaber er en dræber for produktivitet og trivsel. Faktisk kan det tage op mod 25 minutter før du igen er koncentreret, hvis du først er blevet forstyrret af støj på kontoret.

    En hurtig måde at begrænse antallet af gange du og dine kolleger bliver forstyrret, er ved at opdele kontoret i flere rum og områder, f.eks. fællesområder, mødelokaler og arbejdszoner, da det kan skabe bedre akustik.

    På den måde kan du nemmere isolere støj på kontoret til få udvalgte spots, så du f.eks. ikke bliver forstyrret ved skrivebordet. Hertil er et godt tip også at benytte skærmvægge ved din kontorarbejdsplads, da det giver dig et ekstra værn mod larmende maskiner og højrøstede kolleger.

    5 gode råd til at forebygge støj på kontoret

    Har du svært ved at bevare koncentrationen, bliver du ofte forstyrret i arbejdet eller føler du dig træt bag skrivebordet?
    Så er det ofte symptomer på dårlig eller mangelfuld akustik. Følg de 5 gode råd, og kom godt i gang med at forebygge støj på kontoret:

  • skab stillezoner og -områder
  • undgå "nøgne" og bare vægge 
  • læg tæpper og underlag på gulve
  • indret med polstrede møbler
  • brug noise cancelling høretelefoner
  • Opstil lydtætte mødebokse

    Med en lydtæt møde- og telefonboks får du et støjdæmpende kontormøbel, designet med det simple formål helt at skærme dig fra støj på kontoret og unødige forstyrrelser i arbejdet.

    Derfor bliver mødeboksene også mere og mere populære rundt om i danske virksomheder, og med god grund. Både fordi de giver dig muligheden for at skabe flere stillerum- og zoner, og fordi de nemt kan opstilles overalt, præcis der hvor du ønsker at dæmpe støjen.

    Bare opstil de lydtætte møde- og telefonbokse der hvor du har behov for dem, og skab et dedikeret space i hverdagen, hvor du og dine kolleger kan gå hen og fordybe jer i arbejdet i ro og fred, alene eller sammen.

    Moderne mødebokse i kontormiljø
    Moderne akustikplader i blå og hvid på væg

    Indret med god akustik

    Effektiv støjreduktion kommer i mange farver og former. Eksempelvis giver det indretningen et lækkert touch, når der hænger flotte akustikplader og tavler på væggene, ligger tæpper på gulvet og står levende planter og grønt rundt om i virksomheden.

    Vigtigere endnu er dog, at det alt sammen har en praktisk funktion, og reducerer mængden af støj på kontoret markant, særligt når dine vægge og gulve ikke bare står nøgne.

    Derfor er det en rigtig god idé at tænke over hvilke lyddæmpende møbler du indretter med, og om du f.eks. bruger hårde eller polstrede stole og sofaer, hvis du vil have god akustik og undgå støj på arbejdspladsen.

    Brug mere lydsvage maskiner

    Det er ikke kun dig og kollegerne der er årsagen til støj på kontoret. For selvom tiden med summende 56K modems for længst er overstået, så hakker og bipper alt dit elektroniske udstyr stadig derudad.

    Den gode nyhed er at det modsat for 20 år siden er blevet nemt og billigt at opgradere de larmende PCer, printere og kopimaskiner til mere støjsvage maskiner, uden det koster en formue.

    Overvejer du at udskifte det gamle hardware, så tænk over hvilken elektronik du erstatter med, og vælg med fordel en støjsvag model der trækker færre decibel. Her er et godt tip også at placere større ting som kopimaskiner langt væk fra dig og dine kolleger.

    Grafik viser forskel mellem ældre PC og ny PC

    Få et tilbud på indretning med optimal akustik

    Ønsker du at skabe et roligere og mere produktivt arbejdsmiljø ved at dæmpe støjniveauet på din arbejdsplads? Så udfyld formularen herunder:

    Der er sket en fejl!

    Tak for din henvendelse - vi vender snart tilbage!

    Navn skal udfyldes.
    Skriv venligst den korrekte e-mail.
    Feltet skal udfyldes korrekt.
    ×

    Andre kunder læser også