• Fri fragt over 800 kr. ekskl. moms
  • /  Dag til dag-levering  /  Nyhed - hjemmelevering
  • Trustpilot

SIDSTE CHANCE! Tilbudsavisen udløber i dag! Se tilbud her

SIDSTE CHANCE! Tilbudsavisen udløber i dag! Se tilbud her

To gode kolleger staar op og taler sammen

3 ergonomiske råd til bevægelse i hverdagen

Får du bevæget dig nok i løbet af din arbejdsdag? Manglende bevægelse er sjældent godt for dig og din krop, særligt hvis du arbejder på kontor. Det kan bl.a. medføre gener og smerter i hænder, arme og ryg. Heldigvis findes der masser af gode ergonomiske øvelser, som hjælper dig til både mere og bedre bevægelse på jobbet. Læs med og få gode råd her.

Senest opdateret 17. december 2020

Variér dine arbejdsstillinger

En god måde at få mere bevægelse ind i hverdagen er ved, at variere dine arbejdsstillinger i løbet af dagen. Og et godt sted at starte, er ved at kigge på hvor meget tid du tilbringer siddende, kontra hvor meget tid, du bruger stående. En typisk arbejdsdag på kontoret indebærer for manges vedkommende helt op til mellem seks og otte timer på kontorstolen – og det er for lang tid i samme arbejdsstilling og for lang tid uden bevægelse.

Sæt derfor en alarm én gang i timen, så du tvinger dig selv til at rejse dig, stå op eller til at gå rundt, og herved får rørt kroppen. Hertil kan du også overveje at bruge et hæve-/sænkebord, som giver dig mulighed for både at stå og sidde, mens du arbejder. Står du f.eks. op i mere end to timer dagligt, så forbrænder du faktisk også 30-50 % flere kalorier i forhold til, når du sidder ned.

Når du så alligevel står op, så kan du med fordel kombinere dit hæve-/sænkebord med balanceplader eller aflastningsmåtter. Det giver dig igen mulighederne for at benytte andre arbejdsstillinger, og forebygger samtidig også diverse ryg- og nakkeskader. Vil du vide mere om ergonomi, se flere artikler her.

Bevæg dig, når muligheden byder sig

Indrømmet, kontorarbejde og bevægelse i hverdagen er ikke umiddelbart et perfekte match. Derfor handler det om at tænke kreativt og alternativt i dagligdagen – og udnytte de åbenlyse muligheder for at bevæge dig.

Skal du have fat i en kollega i en anden afdeling, så gå over til din kollega i stedet for at sende en mail. Taler du meget i telefon, så udnyt at din mobil er tråd- og ledningsløs, så du kan gå rundt, mens du snakker. Skal du holde et møde, så foreslå at holde mødet stående eller tag en walk and talk, det får faktisk også ofte snakken til at flyde mere frit. Og selvom du synes, at der kan være lang op til fjerde sal, så tag trapperne i stedet for elevatoren – det hjælper alt sammen.

Det behøver ikke være en kamp hver gang du skal finde tid til bevægelse, og der findes masser af nemme øvelser, som du hurtigt kan bruge på kontoret. Og hvis ikke du føler du har tiden til dem, så afsæt fem til ti minutter i din kalender hver dag, så du får et pusterum, hvor du har tid til at røre og strække dig. Her kan du f.eks. have et par små håndvægte eller elastikker liggende ved din kontorplads.

Vælg en god kontorstol – og indstil den korrekt

Det kan næsten ikke undgås, at der er meget siddende arbejde forbundet med at arbejde på kontor. Derfor er det ekstremt vigtigt, at du har en god kontorstol, som passer præcis til dig, så du har en optimal siddekomfort og den rette støtte i kroppen.

Det er ingen hemmelighed, at det kan være lidt af en jungle med de tusindvis af forskellige kontorstole på markedet. Så hvad skal du egentlig vælge, og hvordan vurderer du f.eks. kvaliteten og størrelsen af din kontorstol, herunder hvilke features som er vigtige for dig. Derfor har vi samlet en lille guide med tips til hvordan du vælger den rigtige kontorstol.

Når du har fundet den rigtige kontorstol, så er det vigtigt, at kontorstol er indstillet efter dig og din krop. Her skal du bl.a. være opmærksom på om stolen giver den korrekte rygstøtte, samt at højden er justeret, så din afstand mellem stol og skrivebord er optimal. Få gode tips til hvordan du indstiller din kontorstol.