• Fri fragt over 800 kr. ekskl. moms
  • /  Dag til dag-levering  /  Nyhed - hjemmelevering
  • Trustpilot
Glad medarbejder

Få gode råd til at undgå museskader

De fleste af os kan nok blive enige om, at computeren og musen er uundværlige i dagligdagen, både på arbejde og i privaten. Desværre kan de mange timer foran skærmen også overbelaste kroppen, hvilket ofte fører til museskader, der giver muskelsmerter og ubehag i særligt skuldre og underarme. Så hvordan kommer du musearmen til livs? Brug disse 5 ergonomiske råd, og få gode tips til hvordan du forebygger museskader i din arbejdsdag.

Senest opdateret 10. august 2021

 

5 ergonomiske råd til at forebygge museskader

  1. Hav støtte under håndleddene – håndledsstøtte minimerer antallet af knæk, som dine håndled ellers får i løbet af arbejdsdagen, og som er med til at bremse blodtilførslen til hænderne.

  2. Benyt en musemåtte – ved brug af musemåtte bevæger du musen mindre anspændt.

  3. Placer din mus foran tastaturet – mange har deres mus placeret ved siden af tastaturet, men placerer du musen foran tastaturet mindsker du antallet af vrid i både skulder og albue.

  4. Brug genvejstaster på tastaturet – gør det til en god vane at benytte genveje, og undgå særligt dobbeltklik på musen, hvis muligt.

  5. Varier dine arbejdsstillinger – brug f.eks. begge hænder i løbet af arbejdsdagen, rejs dig ofte, hold pauser og skiftevis stå og sid ned, når du arbejder. Vær dog opmærksom på, at stående arbejde kan belaste andre dele af kroppen.

Hvorfor får du musearm

Begrebet ”musearm” dækker i bund og grund over de problemer, der opstår når kroppen overbelastes, når du arbejder ved computeren. Dette skyldes bl.a. at arbejdet med musen medfører, at underarme og håndled fastholdes i uhensigtsmæssige hånd- og kropsstillinger – hvilket leder til betændelse i led, muskler og sener.

Disse uhensigtsmæssige stillinger presser og klemmer på nerverne, hvilket hæmmer blodcirkulationen i kroppen, og særligt blodcirkulationen til hænderne. Derfor kan en musearm typisk mærkes i form af spændinger eller smerter i arme, fingre, led og fingerspidser, men også i nakke og skuldre. I slemme tilfælde opleves det også, som en smertende prikken eller sovende og ”død” fornemmelse i fingre og hænder.

Kollega tager sig til hånd
Kollega står op og arbejder

Sådan forebygger du museskader

Dårlige arbejdsstillinger er en af de primære årsager til, at museskader opstår. Derfor er det vigtigt, at du har gode ergonomiske arbejdsstillinger, så du står og sidder korrekt, når du arbejder. Sørg f.eks. at sædehøjden- og hældningen på din kontorstol er korrekt indstillet, og at du har en passende afstand til din computerskærm, så dit tastatur også placeres hensigtsmæssigt ift. dine arme og hænder.

Oplever du symptomer på musearm- eller skader kan det også være nødvendigt, at du for en periode ændrer måden du arbejder på. Det gælder både dine arbejdsstillinger og dine fysiske arbejdsforhold – f.eks. ved at minimere din arbejdstid foran skærmen. Få gode tips til stående arbejdsstillinger her.

Brug ergonomiske hjælpemidler

Selvom en musearm ikke er farlig, kan den føre til langvarige gener og ubehag. Griber du tidligt ind kan du dog i mange tilfælde bremse udviklingen ved brug af ergonomiske hjælpemidler og tiltag, som giver dig mulighed for at bevæge dig, uanset om du arbejder stående eller siddende.

Brug f.eks. håndleds- og underarmsstøtter, som kan sættes fast på arbejdsbordet, og ikke mindst en ergonomisk mus og tastatur, som lader dine håndled hvile naturligt. Hertil er det også en god idé at stå på stødabsorberende underlag, så du står blødt, ligesom det er en god idé at benytte fodstøtter eller aflastningsstole, når du arbejder siddende – det styrker både din rygmuskulatur og balance.

Ergonomisk tastatur og mus i brug

Relaterede artikler