• Fri fragt over 799 kr. ekskl. moms
  •  |  Dag til dag-levering
  •  | Trustpilot
CSR  |  Omtanke  |  Kundeservice 

Forstå bruttolønsordningen på 50 sekunder

Se videoen, og bliv klogere på, hvordan du kan få billigt kontorinventar til dit hjemmekontor.

Se dine fordele ved ordningen

Fordele for arbejdsgiveren:

  • Fradrag for anskaffelsessummen.
  • Der opnås samme komfort hjemmefra. Det betyder færre sygedage og høj effektivitet.
  • Momsfradrag for den skønnede erhvervsmæssige andel. 

Fordele for medarbejderen:

  • Skattefrit hjemmekontor, som er markant billigere end ved privatkøb.
  • Udgiften betales via medarbejderens bruttoløn over en periode på 12-36 måneder.
  • Hjemmekontoret indrettes frit af medarbejderen med ergonomisk inventar.

Der er sket en fejl!

Tak for din henvendelse - vi vender snart tilbage. Du har nu adgang til vores gratis brochure. Download den her!

Vil du vide mere om ordningen?

Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores eksperter - de kan vejlede dig om både bruttolønsordningen og indretning af hjemmekontoret. Ved udfyldelse får du også adgang til vores brochure om bruttolønsordningen, som giver dig det store overblik.
Navn skal udfyldes.
Feltet skal udfyldes korrekt.
Skriv venligst den korrekte e-mail.
Feltet skal udfyldes korrekt.
Feltet skal udfyldes korrekt.
×

3 hurtige om hjemmekontorer og bruttolønsordning

Hvad er en bruttolønsordning?

En bruttolønsordning er en ordning, hvor en medarbejder vælger at gå ned i løn for til gengæld at modtage et eller flere personalegoder fra arbejdsgiveren. Aftalen kaldes også en aftale om lønomlægning eller blot en bruttolønsaftale.

Skattestyrelsen har opstillet 3 generelle betingelser, for at en bruttolønsordning kan tages i brug:

  • Der skal være civilretlig gyldighed. Det betyder, at aftalen skal være skriftligt dokumenteret og overholde eventuelle overenskomster eller lokalaftaler, der opstiller regler for ansættelsesforholdet.

  • Retserhvervelsesprincippet skal være overholdt, hvilket betyder, aftalen skal være indgået, inden der sker ændringer af lønnen.

  • Der skal være en reel ændring af lønniveauet, og ændringen skal påvirke hele lønaftaleperioden, som minimum skal være 12 måneder. Derudover må ordningen ikke bruges til at afbetale skattefrit på et rent privat gode.

Ordningen gør det altså muligt at tilføje forskellige goder til sin løn, og den bruges ofte til at finansiere en arbejdstelefon, et månedskort til offentlig transport eller lignende arbejdsrelaterede goder.

Bruttolønsordningen kan også bruges til at finansiere relevante kontormøbler og IT-udstyr, så medarbejderen kan få et hjemmekontor, der lever op til kravene i arbejdsmiljøloven.

Bruttolønsordning - medarbejderens fordele
Bruttolønsordning - arbejdsgiverens fordele

Hvordan får man et hjemmekontor via bruttolønsordningen?

For at få et hjemmekontor via bruttolønsordningen er der i praksis 3 trin:

1: Få styr på den skriftlige aftale

Til at starte med skal arbejdsgiveren og medarbejderen udarbejde en skriftlig bruttolønsaftale. Her skal de blive enige om prisniveauet og perioden for lønomlægningen. Perioden skal som minimum løbe en hel lønaftaleperiode, hvilket typisk er 12 måneder.

2: Vælg og bestil ergonomisk inventar

Herefter skal der vælges inventar i form af kontomøbler og IT-udstyr. Medarbejderen er med til at vælge og bestille inventaret, men det er arbejdsgiveren, der køber det hjem til medarbejderen. Dog skal både arbejdsgiveren og medarbejderen sørge for, at inventaret lever op til de krav, som Arbejdstilsynet stiller til en hjemmearbejdsplads.

3: Sæt inventaret op, og nyd det nye hjemmekontor

Når inventaret er kommet hjem, sættes det op hos medarbejderen, og medarbejderen har nu fået en god og komfortabel hjemmearbejdsplads. Det er vigtigt at huske, at arbejdsgiveren ejer inventaret både under og efter aftaleperioden. Hvis medarbejderen ønsker at beholde inventaret og selv eje det efter aftalens udløb, skal inventaret frikøbes til den nye markedspris.

Hvad er kravene til en hjemmearbejdsplads?

Kravene til et hjemmekontor er bestemt af Arbejdstilsynet. Arbejdsgiveren og medarbejderen har såkaldte ”almindelige pligter”, hvis medarbejderen arbejder hjemmefra mindst en dag om ugen.

Det betyder, at arbejdsgiveren skal sørge for, og medarbejderen skal medvirke til, at arbejdsforholdene på medarbejderens hjemmearbejdsplads er forsvarlige.

Kravene fokuserer både på inventar, belysning og ventilation, og derfor kræves det bl.a. at:

  • medarbejderens kontorstol skal kunne justeres
  • arbejdspladsen kan tilpasses en korrekt arbejdsstilling
  • inventaret skal være designet efter ergonomiske principper

Se videoen, og bliv klogere på arbejdsmiljølovens krav til hjemmearbejdspladser.

Relaterede artikler

Gå på opdagelse i vores store sortiment til hjemmekontoret