• Fri fragt over 800 kr. ekskl. moms
  • /  Dag til dag-levering
  • Trustpilot
CSR  |  Kundeservice 

7 råd til at bevare koncentrationen under møder

Senest opdateret 10. marts 2022

Kollega forklarer gestikulerende
Møder skal være fokuserede, strukturerede og have en klar målsætning, hvis de skal give dig og dine kolleger et sagligt og fagligt udbytte. Alligevel har de fleste af os måske prøvet at gå fra et møde med huller i hukommelsen. Så hvordan bevarer du koncentrationen under møder, og hvad skal du have styr på før, under og efter mødet afholdes? Læs med og få 7 gode råd til hvordan du bedre holder koncentrationen under møder.
 

Hvad skal du gøre før mødet afholdes

Kabler der ikke virker, ustabile Wi-Fi forbindelser og uinteresserede kolleger der gaber – lyder det bekendt? Et produktivt møde afhænger i høj grad af forberedelse og planlægning, og derfor skal du have styr på teknikken og praktikken, inden du afholder møder.

  • Send en mødeagenda i din indkaldelse
  • Invitér kun relevante deltagere
  • Book lokaler og hjælpemidler på forhånd
  • Hav styr på tekniske hjælpemidler og Wi-Fi inden mødet
  • Luft ud i lokalet
  • Sørg for forplejning

  • Uanset om du afholder møder fysisk eller online, så er der flere faktorer, der påvirker mødedeltagernes koncentration. Så hvordan sikrer du, at du og dine kolleger bevarer koncentrationen? Vi har samlet syv gode råd nedenfor – nogle råd kender du sikkert i forvejen, mens andre ligger lige til højrebenet at benytte, næste gang du afholder møder.

    Gennemgå mødets dagsorden

    Når alle har taget plads i lokalet eller fået slukket mikrofonerne på Teams, så byd velkommen med et smil, og tag herefter ordet for en bemærkning. Brug et par minutter på kort at gennemgå mødets dagsorden, som du selvfølgelig har sendt til deltagerne på forhånd inden mødet.

    Der er altid en deltager eller to, som ikke har nået at læse agendaen, og ved kort at opridse dagsordenen, er alle med i loopet på hvad der nu skal ske på mødet.

    Kollega præsenterer foran whiteboard
    Gestikulerende hænder

    Vælg ordstyrer og referent

    Nu er agendaen for mødet sat, og det er tid til at udpege hhv. en ordstyrer og referent, så mødet kan forløbe konstruktivt. En ordstyrers vigtigste funktion er at fordele taletid ligeligt og sørge for at alle bliver hørt, mens referentens fornemste opgave er at samle input fra deltagerne.

    I mange tilfælde kan det være svært at få andre til at melde sig som ordstyrere eller referenter. Så hvis ikke du på forhånd har valgt en ordstyrer og ingen melder sig frivilligt, så påtag dig selv rollen – på den måde sætter du selv rammen for dialogen.

    Afsæt tid til det vigtigste

    Du kender det sikkert godt. Nogle gange løber diskussionen ud ad en tangent, og pludselig har man ikke fået talt om væsentlige punkter eller de nødvendige beslutninger der skulle træffes. Derfor bør du afsætte ekstra tid til det, der er omdrejningspunkt for mødet.

    Ved at afsætte tid til kerneproblematikker og nøglespørgsmål undgår du, at bruge tid på mindre vigtige og nogle gange helt unødvendige emner. Husk også at indlægge tid til løse og konkrete spørgsmål, da det ofte kan synliggøre både udfordringer og løsningsforslag.

    Handouts og løse papirer på bord

    Projektor i loft

    Visualiser dine tanker

    En god måde at holde overblikket på, er ved at visualisere de konkrete emner. Her kan du med fordel benytte en projektor til at visualisere de tanker der ligger til grund for mødet, f.eks. via slideshows, casestudies, analyser og grafikker mm.

    Andre foretrækker at kombinere det digitale med fysiske virkemidler, og benytter f.eks. whiteboards eller flipovers, så de let og hurtigt kan tegne og skrive. Du har sikkert også prøvet det før, når der ligger post-it-sedler på bordet til brainstorm-faserne – så visualiser dine tanker, det virker.

    Hold møderne korte

    Ønsker du en konstruktiv diskussion og friske mødedeltagere, så vær konkret og hold møderne korte – og helst 30-45 min. Det er en passende mødelængde, hvor de fleste kan koncentrere og investere sig.

    Ved du på forhånd, at dine møder kommer til at strække sig over længere tid, så glem ikke at indlægge små og større pauser. På den måde får deltagerne muligheden for at trække frisk luft, gå på toilettet og få et mentalt pusterum – det er nødvendigt, hvis mødet skal være produktivt.

    Opbrud i møde
    Brainstorm foran skærm og whiteboard

    Tag fælles noter

    Skal alle gå fra mødet med fuldt udbytte og en fælles forståelse er det oplagt at tage fælles noter eller simpelthen optage mødet via en screen recording. 

    Det er samtidig også en god hjælp til at følge op på aftaler og opgaver, og giver medarbejdere der ikke kunne deltage i mødet, mulighed for at komme med i loopet. Med fælles noter har du også et udgangspunkt for hvor næste møde skal starte.

    Opsummér mødet

    Når mødet er ved at nå til vejs ende, er det en rigtig god idé at lave en kort opsummering og uddelegere eventuelle opgaver. På den måde er der ingen, der er i tvivl om hvad der er blevet diskuteret og besluttet, herunder hvem der har ansvaret for hvilke opgaver.

    Saml alle noter og input fra mødet i ét dokument, og vigtigst af alt, sørg for at alle der var med eller skulle have været med til mødet, har adgang til dokumentet, f.eks. på et internt drive eller via en Cloud-løsning. 

    Mobil i hånd, upload til Cloud

    Andre kunder læser også