• Fri fragt over 800 kr. ekskl. moms
  • /  Dag til dag-levering  /  Nyhed - hjemmelevering
  • Trustpilot

Lomax er gået EM amok - Scor et kup

Lomax er gået EM amok - Scor et kup

Kvinde koncentrerer sig til møde

7 råd til at bevare koncentrationen under møder

Møder skal være fokuserede, strukturerede og have en klar målsætning, hvis de skal give dig og dine kolleger et sagligt og fagligt udbytte. Alligevel har de fleste af os måske prøvet at gå fra et møde med huller i hukommelsen. Så hvordan bevarer du koncentrationen under møder, og hvad skal du have styr på før, under og efter mødet afholdes? Læs med og få 7 gode råd til hvordan du bedre holder koncentrationen under møder.

Senest opdateret 15. januar 2021

Hvad skal du gøre før mødet afholdes

HDMI-kabler der ikke virker, og ingen i lokalet ved rigtig hvad mødet går ud på. Lyder det bekendt? Et godt og produktivt møde afhænger i høj grad af forberedelse og planlægning. Derfor skal du sørge for at have styr på teknikaliteterne og formaliteterne før mødet afholdes.

  • Opstil og vedhæft en klar dagsorden i din mødeindkaldelse
  • Invitér kun relevante parter/deltagere
  • Book på forhånd det lokale og de remedier, som der er brug for
  • Hav styr på teknikken inden mødet
  • Sørg for forplejning

De ovenstående punkter virker ikke af meget, men har stor indflydelse på det møde der skal afholdes, og den dynamik som vil finde sted under mødet. Send eller vedhæft derfor altid en dagsorden i dine mødeindkaldelser og print den inden mødet, så dem der deltager ved konkret hvad mødet går ud på og hvad der skal diskuteres. 

Sørg også for kun at invitere de parter, som er relevante for mødet. Med andre ord, det dur ikke at have at kolleger siddende, som blot er med på en lytter. Inden du afholder dit møde, er det selvfølgelig også vigtigt, at du på forhånd har booket det rigtige mødelokale med plads til alle, og som har f.eks. lige den type storskærm, whiteboards eller projektor, som du har brug for. 

Hertil er det en rigtig god idé, også at tjekke at al teknikken virker inden mødet starter, da det er meget forstyrrende element. Sidst men ikke mindst, så skal du også have sørget for forplejning, så de indkaldte, ikke går væske- eller sukkerkolde. Hav altid vand og kaffe/te stående på bordet samt nogle sunde og søde snacks til den lille sult. 

Sådan afholder du mødet

Uanset om du afholder møder på kontoret eller online via f.eks. Teams, så er der flere faktorer, som påvirker mødedeltagernes koncentration både positivt og negativt. Nedenfor finder du derfor syv gode råd til hvad du kan gøre for, at du og dine kolleger holder fokus og bevarer koncentrationen. Nogle råd kender du sikkert i forvejen, mens andre ligger lige til højrebenet at benytte næste gang du holder øje.

1. Gennemgå kort mødets dagsorden

Lad alle deltagere finde deres pladser i lokalet eller tjekke ind på f.eks. Zoom, og byd dem velkommen med et smil. Tag herefter ordet for en kort bemærkning, og brug et par minutter på at gennemgå mødets dagsorden, som du på forhånd har sendt i din mødeindkaldelse. Der er altid en deltager eller to, som ikke har læst dagsordenen i forvejen, og på den måde sørger du for, at alle er indforstået med dagens program. 

2. Vælg en ordstyrer

Efter du har gennemgået dagsordenen, er det på tide at vælge en ordstyrer. Ordstyrerens vigtigste funktion er at sørge for, at folk ikke snakker i munden på hinanden, ligesom det er ordstyrerens opgave at fordele taletiden og sørge for, at tidsplanen overholdes. Hvis ikke du på forhånd har valgt en ordstyrer eller ingen melder sig frivilligt, så påtag dig selv rollen. 

3. Afsæt tid til det vigtigste

Afsæt på forhånd tid til de forskellige emner, som er omdrejningspunkt for mødet, og fokusér på at der afsættes mest tid til de vigtigste punkter. På den måde undgår du at bruge værdifuld tid på mindre vigtige eller unødvendige emner. Husk også, at afsætte tid på mødet til spørgsmål.

4. Vær konkret

For at kunne opnå en konstruktiv og givende diskussion for alle parter, er et godt råd at være konkret, når du taler. Hold dig til mødets agenda og de vigtigste emner, så de bliver omdrejningspunkter for den diskussion du ønsker at have, og de løsninger der skal findes frem til. Herved slipper du ofte også for, at mødet løber ud ad en tangent, som du ikke havde planlagt eller ikke er relevant.

5. Tag fælles noter

Vil du sikre dig, at alle går fra mødet med samme indhold og udbytte, er det en god idé at lave et fællesdokument, som sendes ud efter mødets afslutning. Dette er også en stor hjælp, hvis mødet skal følges op på et senere tidspunkt eller hvis en eller flere deltager har været forhindret i at deltage. Yderligere kan de fælles noter fungere som udgangspunkt for næste mødes begyndelse.

6. Visualiser dine tanker 

Skal alle holde overblikket over skiftende emner mødet igennem, er det en god idé med nogle fælles fikspunkter. Visualiser de væsentligste tanker, der kommer op i løbet af mødeprocessen – så er det også nemmere at vende tilbage til dem på et senere tidspunkt, der måske passer bedre ind i mødestrukturen. Brug gerne en flipover tavle, et stort stykke karton eller post-it-sedler til at lave visualiseringen på.

7. Opsummér mødet

Når mødet er ved at nå til vejs ende, er det en rigtig god idé at lave en kort opsummering af mødet samt uddelegere opgaver. På den måde er der ingen mødedeltagere, som kan være i tvivl om hvad der er blevet diskuteret og besluttet på mødet, herunder hvilke opgaver der skal gås videre og hvem der står for hvad.

Efter mødet sendes opsummeringen og de fælles noter ligeledes ud til mødedeltagerne via mail eller lignende, så oversigt over opgaver og opgaveansvarlige er tydelige for alle.